Хазартът – първа грижа на българските управляващи „евроатлантици“. Разбира се, първа, след нуждите на Зеленски.
Хазартът и хазартните босове се оказаха най-облагодетелствани от Сглобката и нейния финансов министър Асен Василев, който плаче за нов приз Магнитски, същият като на колегата си Владислав Горанов. Въпросът е кой е новият Череп на хазартния бизнес? Как така Сглобката реши да налива милиарди в хаарт, който е бич за българското общество, а хиляди семейства са негови жертви? Метастазите на този обгрижван от държавата порок са обхванали всеки ъгъл на всяко българско градче и село, в които процъфтяват казина и заложни къщи към тях.
Скандалните промени в Закона за хазарта са били приети по още по- скандален начин между първо и второ четене на закона за държавния бюджет. С новите текстове начинът за изчисляване на една от събираните такси – за офлайн хазартни игри като спортни залози, бинго, томбола и др. се променя. До края на миналата година хазартните оператори дължаха 15% от стойността на всички направени залози. От 1 януари таксата е 20%, но върху силно намалена база – направените залози минус изплатените печалби. Печалбите би следвало да са над 50% от залозите при повечето от игрите, с изключение на спортните залози, при които печалбите се смятат на база коефициенти. И там обаче не би следвало да падат на много ниско ниво.
Това категорично е намаление на таксата, като в момента няма начин да се разбере на колко възлиза то, защото промените са предлагани между първо и второ четене без абсолютно никаква финансова обосновка. Подобни промени бяха предлагани няколко пъти през годините, но не бяха приемани заради скандали. За последно от тях трябваше да се откаже финансовият министър в кабинета на ГЕРБ Владислав Горанов в разгара на скандала с хазартния бос Васил Божков.
В нарочна декларация депутатът от ИТН Гроздан Караджов обяви текстовете за лобистки, а хазартният бранш – за ударил джакпота.
„На фона на ескалиращите протести на различни професионални съсловия има един бранш в тази страна, който удари джакпота. Това са хазартните фирми. Защото заложиха на правилните хора – финансовия министър Асен Василев и неговите проксита депутати от ПП-ДБ, ДПС и ГЕРБ, които внесоха промени, облагодетелстващи този бизнес, и разиграха впечатляващ спектакъл, за да представят една лобистка поправка в частен интерес като промяна от голям обществен интерес. Но, рано или късно, фактите разобличават лицемерието. В този случай това се случи рано – само месец след цирка в Народното събрание“, изтъкна Караджов.
Според него е повече от видно, че таксата се намалява заради силно намалената база, която при част от игрите може да се изтъни допълнително с изплащане на фиктивни печалби на сламени хора.
Тези промени бяха внесени изневиделица между пъраво и второ четене в бюджета. Според промяната, която влезе в сила от 1 януари 2024 г., хазартните игри се облагат с 20% върху разликата между направените залози и изплатените печалби, а не с 15% върху всички събрани залози, както беше до Нова година.
Макар да изглежда по-висока, таксата от 20% всъщност е по-ниска, защото се изчислява върху значително по-ниска база.
По закон операторите са длъжни да раздадат като печалби над 50% от събраните залози, а някои дават и по-висок процент. Това означава, че въпросните 20% се изчисляват нетно само върху 30-40% от постъпленията от залози. Досегашната ставка от 15% се изчисляваше върху 100% от събраните залози.
Макар, че промените са внесени от група добре познати депутати, обвиненията от ДБ са насочени към коалиционните партньори от ПП и финансовия министър Асен Василев и неговия партньор в гешефтите Кирил Петков, чийто подпис стои.
Междувременно от НАП разпространиха следната позиция:
„С промените в чл. 30, ал.3 от Закона за хазарта (ЗХ), влезли в сила на 01.01.2024 г., реално е въведена двукомпонентна такса за поддържане на лиценз за организиране на хазартни игри – традиционна лотария, томбола, моментна лотария, тото, лото, бинго, кено и техните разновидности, игри със залагания върху резултати от спортни състезания и надбягвания с коне и кучета, игри със залагания върху случайни събития и със залагания, свързани с познаване на факти, с изключение на онлайн залаганията. Двукомпонентната държавна такса се състои от еднократна такса в размер на 300 хил. лв. и променлива част в размер на 20 на сто върху разликата между стойността на получените залози и изплатените печалби, а за игри, за които се събират такси и комисиони за участие – в размер на 20 на сто върху стойността на получените такси и комисиони. При предходната редакция на закона се събираше единствено такса в размер на 15 на сто върху стойността на направените залози за всяка игра.
Тази промяна категорично води до реално увеличение на приходите във фиска. Новите текстове в Закона за хазарта (ЗХ) водят до еднакво и равнопоставено облагане на направени залози при наземен и онлайн залог върху спортни събития, коне и кучета и случайни събития. Преди промяната на ЗХ, на практика, при един и същ вид хазартни игри, при направата на залог наземно и онлайн, съществуваше разлика в дължимите такси.
След извършените промени в ЗХ от 01.01.2024 г. няма констатирано увеличение на искания за издаване на лиценз за организирането на хазартни игри наземно чрез пунктове за приемане на залози и изплащане на печалби. Всички подадени искания за издаване на този тип лиценз са депозирани преди приемането на промените в закона, както и всички сега действащи лицензи за този вид хазартни игри са издадени преди 31.12.2024 г.
В допълнение, по инициатива на НАП и на МФ, в края на 2023 г. към Министерството на финансите е сформирана работна група с цел анализиране на действащия Закон за хазарта и възможностите за подобряване и прецизиране на нормите му“.