България иска шофьорите, превозващи стоки, да имат възможност да прекарват редовните си седмични почивки в кабините на управляваните от тях камиони.
Такава молба е отправила страната ни до Еврокомисията, съобщиха специално за Клуб Z източници от Брюксел.
Това е част от искането за продължаване на дерогациите от Регламент 561 от 2006 г. на ЕК. Той предвижда хармонизирането на някои разпоредби от социалното законодателство, свързани с автомобилния транспорт. Срокът на дерогациите бе от 19 март до 13 април. Сега България иска тези мерки у нас да продължат до 31 май.
Горепосоченото изключение е по член 8 (8) от Регламент 561. Той позволява в кабината да бъдат прекарвани дневните и намалените седмични почивки. Условието е превозното средство да разполага с подходящи условия за спане за всеки водач и да е неподвижно. Това условие ще важи и сега.
Освен нововъведената дерогация България моли да бъде продължен срокът и на трите, въведени от нейните власти през март.
Те са следните:
• Максималните часове за шофиране на ден станаха 11 вместо 9;
• Редовният седмичен период на почивка е намален от 45 на 24 часа, при това без компенсация;
• Минималните дневни почивки са заменени с 45-минутен отдих на всеки 5 часа и половина.
Причина за подаването на молбата е извънредната ситуация заради епидемията от коронавирус. Заради нея някои страни от ЕС въведоха контрол по вътрешните граници на Съюза. Еврокомисията създаде „зелени“ коридори, по които бързо да преминават товари със стоки и лекарства. В резултат на това решение стана ясно, че ще има дерогации от правилата на времето за шофиране и почивки за водачите на камиони.
През миналата седмица от Еврокомисията намекнаха, че ще отговорят положително на новите молби, както направиха и през март.
Това, което трябва да се знае, е, че дерогациите важат само на територията на държавата, която е подала молба за тях.