Несполучлив кризисен PR се опитаха да спретнат Българските държавни железници (БДЖ) и ресорното транспортно министерство в опита си да обяснят скандала с липсващите сертификати за безопасност на, по думите на зам. министър Камен Кичев, 70% от подвижния състав на влаковете.
„Пътуването с влаковете на БДЖ е напълно безопасно, тъй като влаковете минават през ежедневни технически прегледи“, заяви на няколко пъти и Кристиян Кръстев – директор „Експлоатация“ на БДЖ. На всеки влак се извършва технически преглед в началната и крайната гара за движение и в междинни гари, в които се извършва попътен технически преглед.
Липсата на валидни сертификати пък от дружеството обясняват с две директиви на ЕК от 2001 и 2004 г., които не изискват наличие на срок за подновяване на сертификатите за безопасност. Както самият Кичев обаче призна, страната ни все още не е транспонирала тази директива, а това може да стане в новия Закон за БДЖ, който може да бъде приет най-рано преди Нова година. „Имаме проект на промени в закона за железопътните превози, в които напълно ще транспонираме тази директива. С тях ще направим сертифицирането безсрочно – такова, каквото е в Европа и каквото казва самата директива“, обясни Кичев.
Това обаче не оправдава железницата, че не спазва собствения си сега действащ закон.
В Закона за железопътния транспорт е записано, че по ж.п. линиите могат да се движат лицензирани превозвачи, които притежават сертификат за безопасност. В методиките за приложение на закона е казано, че тези сертификати се подменят на всеки 5 години.
БДЖ, разбира се, обжалва нареждането на софийския съд, защото ако се съобрази с него, на практика цялата страна ще остане без влакове. Истината е проста – държавната компания просто искаше да спести пари от техническите проверки.
Днес обаче ръководството на БДЖ и зам.-министър Камен Кичев се показаха доста изнервени. Още в самото начало Кичев заяви, че целта на пресконференцията е да се внесе
яснота по темата, по която има известни спекулации.
По-късно той се изнерви до такава степен, че си позволи да диктува на журналистите какво да пишат.
„ВАС спира влаковете! Няма такова заглавие!“,
гневно отсече заместникът на Александър Цветков. И добави, че дали „бабите на село“ ще продължат да се возят на влакове, зависи до голяма степен от това, което ще напишат журналистите.
Кичев и шефът на БДЖ Пенчо Попов отказаха да отговарят конкретно на въпроса какво ще се случи, ако ВАС потвърди решението на софийския съд.
„Това са хипотези! На въпроси, започващи с „ако“, няма да отговарям“,
отсече Кичев.
По думите на Попов, за сертифицирането на тези вагони ще са нужни поне две години. У нас такива може да се правят само в Института по жп транспорт, собственост на Васил Божков.
В момента БДЖ разполага със 600 вагона за пътнически превози, като от тях 170 са извадени от движение и са за ремонт. За подновяване на сертификатите БДЖ трябва да плати между 4 и 6 млн. лева. Едно е ясно – ако ВАС потвърди решението на Софийския административен съд, на практика жп трафикът в страната ще бъде блокиран.
Ще трябва да спрат стотици локомотиви и хиляди пътнически вагони.
И тогава някой ще трябва да понесе вината, а тя е споделена между предишното и сегашното министерство. Защото все пак сертификатите са изтекли в средата на миналата година, а шест месеца по-рано е трябвало да се подадат документи и да започне процедурата за преглед на возилата.
Вижте видео материала!