Най – лошо похарчените 22 млн.на километър. Новата Магистрала „Русе -Велико Търново“ е най-лобистки направеният и вреден проект за Великотърновска област в сегашния му вид!
Заобикаля ЖП гара Горна Оряховица и Летище Горна Оряховица и ограничава развитието на Триградието.
Унищожава природата ни, защото ще виси на 45 м. над Хотница, ще тъпче с вредни газове и шум Русала, Момин сбор, Леденик, Шемшево, Дебелец.
Новото трасе е с 15 км.по дълго от сегашното и неизползваемо , заради отдалечеността си от В.Търново, Горна Оряховица и Лясковец.
Магистралата Русе – Велико Търново ще е дълга 133 км, ще има 4 тунела, 22 моста и 18 пътни възела.
Ето и подробна информация от къде ще минава трасето:
Четири тунела предвижда проектът, като три от тях ще бъдат във Великотърновска община. Единият от тях, който ще бъде в близост до Дебелец, няма да има дясна тръба, а само лява с дължина 186 метра. Според проекта са проектирани и 22 моста и виадукта с обща дължина 14 853 м. Връзката на републиканските и част от общинските пътища ще се осъществява чрез 18 пътни възела. Достъпът до земеделските земи пък ще бъде осигурен с построяването на 12 селскостопански надлеза и 9 селскостопански подлеза. Замислени са 8 площадки за краткотраен отдих. Те са в близост до Басарбово, Красен, Тръстеник, Бяла, Стефан Стамболово, до промишлената зона на гр. Дебелец, както и преди с. Белцов, с. Ресен и с. Водолей. Трасето на аутобана засяга частни, общински и държавни имоти, които включват различни видове територии – земеделски, горски, транспортни, урбанизирани и водни площи. Основните са в Полско Косово, Страхилово, Обединение, Иванча, Водолей, Ресен, Хотница, Момин сбор, Леденик, Дебелец, Климентово, Ст. Стамболово, Паскалевец, Пушево и Шемшево.
Предвидено е пресичане на АМ „Русе – Велико Търново“ с проектното трасе на АМ „Хемус“ в близост до Паскалевец, Стефан Стамболово, Никюп и Водолей. След това магистралата продължава право на юг и преминава между Ресен и Водолей. Предвидено е пресичане на път III-3031 Павликени – Самоводене, като трасето преминава западно от Хотница. Следва пресичане на път I-4 Коритна – Велико Търново, а след това и на река Янтра, като се преминава между селата Момин сбор и Леденик, за да се достигне до Дебелец. Според проекта аутобанът минава на 300 метра западно от последните къщи на Водолей, на 500 метра източно от Хотница и 270 метра от Хотнишкия водопад. Най-много се приближава до Дебелец, като отсечката стига в някои части на отстояния от 80 до 180 метра от чертите на градчето.
ВЪВ ВЕЛИКОТЪРНОВСКА ОБЛАСТ:
АВТОМАГИСТРАЛАТА ПРЕМИНАВА НА ОКОЛО 1800 – 2000 М ИЗТОЧНО ОТ С. СТРАХИЛОВО И ПРЕСИЧА ПЪТЯ МОРАВИЦА – ЦАРЕВЕЦ, където е предвиден и 597-метров тунел, заедно с пътен възел тип „полудетелина“. Пътните връзки и от двете страни се включват преди моста, за да се избегне изграждането на други съоръжения върху им.
След това трасето преминава на 2 км югозападно от Климентово и се насочва между селата Обединение и Иванча и пресича дълбоко дере и коритото на р. Кощра с голям мост, дълъг 637 м.
При 89-я си километър магистралата преминава над пътя Полски Тръмбеш – Горна Липница с друг голям мост с дължина също 637 м и тук е планирана „полудетелина“. Следва преодоляването на местността Иванчов баир. Теренът е много стръмен с наклон около 35% и денивелация от 50 м, преминава се на 2 км от Обединение и на 205 – 250 м от Иванча. Понеже участъкът около с. Иванча е в изкоп, няма да има нужда от изграждане на шумозащитни стени, сочи описанието на трасето.
Пътят продължава в южна посока, като се насочва към Ст. Стамболово. Преминава се западно от селото на около 1,1 км. Следва 9 км продължително спускане към р. Росица, а при 102-я километър се пресича проектното трасе на АМ „Хемус“ с пътен подлез. Пътят Павликени – Паскалевец пък ще минава с надлез над „Хемус“.
После магистралата продължава право на юг и преминава между Ресен и Водолей, като р. Росица се пресича с мост, дълъг 677 метра. Преминава покрай р. Росица и р. Негованка на около 3,3 км, като теренът е почти хоризонтален. Освен реките тук се преминават и няколко напоителни канала. Продължава се западно на 1500 м от Ресен. Тук е и една от площадките за отдих. Следва пресичане на жп линията София – Варна и преминаване над река Негованка с мост, дълъг малко над километър.
ТРАСЕТО ПРОДЪЛЖАВА ЗАПАДНО НА 550 М ОТ
РЕГУЛАЦИЯТА НА ХОТНИЦА И ПРЕСИЧА Р. БОХОТ.
Теренът след реката е изключително стръмен. На разстояние от 300 – 400 м трябва да се преодолее денивелация от 70 м, което налага изграждането мост с дължина от 1117 с височина на стълбовете до 45 м., под който ще мине и сегашния път „Хотница – Момин сбор“.
Сегашният главен път I-4 София – Велико Търново се пресича с надлез между Момин сбор и Леденик. Пътният възел е със свободна форма, като са осигурени безконфликтни връзки във всички посоки.
Местен път Хотница – Момин сбор, който е имал кръстовище с РП I-4 на това място (около бившата „Сръбска скара”) ще се затвори, защото не е възможно да се включи в някоя от връзките на магистралата, предвижда още проектът. Това няма да затрудни достъпа към Момин сбор, защото само на 1,3 км след пътния възел в посока София има друг път към селото.
След пресичането на сегашния главен път от София, теренът рязко пада към р. Янтра. На разстояние от 1200 м падът е 170 м и се налага изграждането голям мост. Той ще е с дължина от 1557 м и височина на стълбовете до 50 м. Тук са предвидени и 4 тунела, заради спецификата на терена – четири от тях ще са по лявото платно и два – по дясното.
След началото на тунел № 3 се пресича местен път Керека – Шемшево. Той ще премине над тръбата, без да се налага реконструкцията му, информират още от пътната агенция.
След излизането от тунели № 3 (дясна тръба) и № 4 (лява тръба) теренът се спуска към коритото на р. Дряновска река и с 1,4 километра мост се преминава над нея и железопътната линия.
КРАЙ ДЕБЕЛЕЦ Е ПРЕДВИДЕН И ЕДИН ОТ ГОЛЕМИТЕ ВЪЗЛИ ТИП „ДЕТЕЛИНА“.
ПЪТ I-5 ОТ ГАБРОВО И ДРЯНОВО ЩЕ СЕ РЕКОНСТРУИРА ДО РАЗКЛОНА ЗА ДЕБЕЛЕЦ И ЩЕ ПРЕМИНЕ С НАДЛЕЗ. Поради очаквания по-голям поток МПС в посока към Хаинбоаз изходът от магистралата към I-5 е решен с полудиректна връзка, която осигурява по-удобен преход за големи камиони.
На път I-5 в посока Маказа северно от трасето на площ от 56,5 дка може да се разположи център за поддръжка на магистралата. Достъпът ще е през първокласния път и пътния възел.
Стилиян Найденов, Велико Търново