Българката Албена Данаилова стана втори концертмайстор на Виенската филхармония за Новогодишния концерт, но това не бе достатъчно. Виена вдига бунт за повече жени на всички позиции във Филхармонията, дори в репертоара и.
Новогодишният концерт на Виенските филхармоници, превърнал се във визитна картичка на Австрия, музикално послание в първия ден на новата година с пожелание за един по-добър и мирен свят, е доминиран от мъже. Материал на австрийското радио и телевизия, която предава на живо този концерт в повече от сто страни в света, повдига темата за представяне на жени-композиторки в програмата, както и жени на диригентския пулт. Подобни инициативи вече съществуват в австрийската столица.
Но докато това се случи, вероятно ще мине известно време. Даниел Фрошауер от ръководството на Виенската филхармония заявява по темата: „Това не е нещо, което може просто да се „реши“. Необходими са няколко години тясно артистично сътрудничество с оркестъра, особено за новогодишен концерт. Редовно се оглеждаме за млади диригентки, работим с тях и много се радваме, че когато дойде моментът, на подиума ще застане жена.“
Досега в телевизионно предаваните Новогодишни концерти са изпълнени около 1000 произведения – нито едно от тях не е композирано от жена. Според Ирен Сухи, музиковедка и журналистка, има достатъчно произведения от жени, от които да се избира. Тази година тя организира първия Новогодишен концерт на жени композитори в историческата зала „Ербар“, построена през XIX от Фридрих Ербар, фабрикант на рояли. В програмата са включени само музикални произведения, създадени от жени.
„За да не бъде пренебрегнато никое хубаво произведение, основният аргумент е качеството. Искам тази музика да бъде чута. И вярвам, че част от нея е по-добра от музиката на някои произведения, които се свирят по други сцени. Не искам да пренебрегваме и игнорираме другата половина на света. Защото някога нейната музика е звучала. Била е изпълнявана“, обяснява Сухи в интервю за виенски ежедневник.
При селекцията на произведенията композиторката Урсула Ерхарт-Швертман се е спряла на жени композитори от времето на фамилията Щраус, като например Йозефине Вайнлих. „Тя има три пиеси, които са били интересни по онова време: „Марш на женската еманципация“ /Frauen-Emanzipationsmarsch/, валсът „Свободни мисли“ /Freie Gedanken /и полката „Фриволната“ /die Frivole/“, разказва Ерхарт-Швертман. Даниел Фрошауер не иска да изключва произведения на жени композитори от новогодишния концерт: „За мен програмата не е въпрос на пол, а на качество. Ако произведението е добро, ще го свирим.“