Първите данни от черната кутия от фатални полет, при който загинаха двама военни пилоти край база „Граф Игнатиево“, сочат, че вероятната причина за катастрофата е нисък полет преди вертикалното набиране на височина. Това съобщи БТВ, позовавайки се на собствен източник.
Черната кутия на разбилия се самолет L-39 ZA „Албатрос“ беше откарана за разчитане в страната производител – Чехия и според телевизията именно от там излязла и версията с ниския полет. Часове по-рано военният министър Атанас Запрянов обяви във Варна, че все още няма резултати от разчитането.
На 13 септември при подготовка за демонстративен полет на авиобаза „Граф Игнатиево“ катастрофира учебно-боен самолет L-39ZA и загинаха пилотите Петко Димитров и Венцислав Дункин от 12-а авиационна база в Долна Митрополия. Двамата пилоти намериха смъртта си по време на тренировка за демонстративни полети, които трябваше да се проведат в рамките на събитие по случай 20 години от присъединяването на България към НАТО.
Ниската височина при влизане в маневра не е необичайна, когато става въпрос за демонстративни полети, казва авиоинженерът Недислав Веселинов. Така се дава възможност за по-добра видимост на публиката, уточнява той пред БТВ. „Този самолет всъщност тръгва да се спуска, да пикира надолу и това, което прави впечатление, е, че седем секунди лети с много голям ъгъл към земята и не се вижда някакъв опит активно да се изведе самолетът от тази ситуация. Това е фаталното, просто самолетът много дълго е насочен към земята“, обяснява експертът.
Според авиационния журналист Димитър Ставрев обаче именно височината на полета се оказва ключова за фаталната развръзка. По думите му вероятно самолетът не е успял да набере достатъчно скорост, за да изпълни докрай фигурата „кубинска осморка“.
„Вероятно ръководителят на полети не е подал навреме команда за прекъсване на изпълнението на фигурата. Тъй като той е виждал и инструментално, тоест от радара, от висотомера и визуално – защото става в района на летището, че височината, в която се изпълнява фигурата е недостатъчна за успешното ѝ завършване. Би трябвало да даде команда се прекрати изпълнението на фигурата и да се започне отначало. В това няма нищо страшно. Затова е тренировката – за да се отработят нещата както трябва“, коментира Ставрев.
В същото време стана ясно, че комисия начело с зам.-началника на отбраната генерал-лейтенант Цанко Стойков ще направи цялостна проверка на състоянието на Военновъздушните сили (ВВС) след поредния инцидент, при който самолет се разби и загинаха двама пилоти.
Военният министър Атанас Запрянов обясни, че ще се проверява организацията, подготовката, дисциплината и имат ли достатъчно часове във въздуха пилотите. “Рано е за поемане на отговорност“, каза Запрянов и призова да се изчака края на проверката.
Ген. Стойков, който ще ръководи комисията, е пилот и бивш командир на ВВС, който добре се познава със сегашните командири във военната авиация, които ще са обект на проверката. Той е близък и на президента Румен Радев от времето, в което държавният глава беше шеф на ВВС. Радев даде да се разбере, че няма да наказва, който и да е от сегашните шефове на ВВС.