Ако искате да се качите през уикенда от София до Златните мостове на Витоша с обществен транспорт, проучете добре възможностите за това.
Иначе изненадите дебнат отвсякъде, особено стане ли време за връщане.
Напълно е възможно, дори задължително, да удължите няколкочасовия си преход из красивия южен дял на планината с още някой и друг час на опашката за маршрутка и зелен автобус, която от 15.30 часа нататък се вие застрашително в 3-4 разкривени безкрайни колони от слънчасали и изтощени хора.
Затова заредете се с търпение да чакате превоз надолу. Или изобщо забравете този маршрут!
За разлика от подходите към Витоша от север през Драгалевци, Бояна и Бистрица, обслужвани от девет линии – автобуси 122, 123 (до Симеоновския лифт), автобуси 59, 63, 69, 70 и 98, които
обслужват селата Бистрица, Железница, Драгалевци, Бояна и Сиемоново, автобус 93, който отива до Драгалевския лифт, и автобус 66, който в празничните дни се качва от Хладилника до хотел „Морени“, до Златните мостове пътува само маршрутка номер 10.
От години до реката от морени се качват тъмночервените микробусчета на фирма „Пламък“, които тръгва от Руски паметник и стигат до Златните мостове. Три коли през 30 минути се качват до Златните и свалят туристите надолу. В делник само един микробус прави четири курса дневно.
Трета година до витошките морени се качват в почивни и празнични дни и автобусите на безплатната зелена линия „Витоша“,
финансирана от голяма търговска верига. Заради големия интерес, тази година компанията нае от Столичен автотранспорт и трети автобус , който тръгва в 8.00 ч. от началната спирка до стадион „Васил Левски”, обясниха за BNews от компанията.
Социалният зелен автобус пътува по този маршрут от 15 юни до 30 септември. Зелените рейсове, нашарени с пеперуди, пилета, цветя и дискретното лого на търговската верига,
возят до 66 души на курс. И разбира се, неизменните правостоящи.
Въпреки рамото, ударено от Лидл, за да се облекчи проблемът, пътуването не е станало по-цивилизовано. Доживели да дочакат кола, хората се тъпчат с раниците и багажите си и вратата след последния едва се затваря.
Липсата поне на две междинни спирки на практика оскъпява иначе добрата идея за безплатна линия.
Автобусът тръгва от Златните мостове и спира чак на националния стадион, видя тази неделя репортер на BNews. Не се спазва дори обявеното спиране на Дендрариума – ако не да се качат, поне да слязат хора.
От компанията обясниха, че маршрутът е съгласуван със Столична община и Столичен автотранспорт. Първоначално рейсовете спирали и на бул. Гоце Делчев, но после спрели да го правят, защото тръгвайки към Златните мсотове, се пълнели още на стадиона.
Все пак става дума за благотворителна инициатива и извънреден транспорт, не сме транспортна фирма, казват от компанията за негативите и добавят, че за две години Зелена линия „Витоша” е превозила над 15 000 души.
Оказва се, че
Столична община и „Столичен автотранспорт“ нямат ангажимент да броят или да правят анализ на пътникопотока,
обясниха от кметството на въпрос на BNews каква е оценката им за ефективността на зелената линия и дали се мисли за втора постоянна линия.
И ако още не знаете за безплатната линия, ето как ще пътуват до 30 септември зелените автобуси: