Дамата с хермелина на Да Винчи първо била без хермелин!
Смайващото откритие прави френският изследовател Паскал Коте, който в продължение на 3 години е изследвал платното на половин хилядолетие.
Нещо повече – на картината първо е била нарисувана само жената, след това е било добавено церемониалното животно, а финалната версия е трета – с различна композиция с хермелина.
Изследването е направено чрез прожектиране на серия от интензивни светлинни лъчи към платното и записването на рефлексиите му при тях. След анализ на данните ученият може да разбере в каква последователност и как са ставали наслояванията на картината.
Новите открития са изключително интригуващи,
коментира Коте и допълва, че те пораждат нови въпроси около историята на картината.
„Дамата с хермелина“ всъщност е портрет на младата Сесилия Галерани, любовница на дука на Милано Людовико Сфорца – основният покровител на Леонардо да Винчи по време на 18-годишния му престой в града и известен като „белия хермелин“.
Разкритието за оригиналния вид на картината сочи две възможни хипотези, като и двете се въртят около изричното желание на благодетеля Сфорца в композицията да има и хермелин.
Той трябва да символизира връзката му с младата Галерани,
е едната от тях. Според другата, желанието му на платното да има и хермелин е за да разбере целият милански елит за връзката на момичето с дука.