Джо Байдън и подръжниците му са намислили процедурни врътки, с които да прокарат помощта от 100 милиарда за Украйна в Конгреса на САЩ. Тази колосална сума, която ще събуди Зеленски на фронта, вече бе гласувана от Сената.
Ако председателят на Камарата на представителите в САЩ Майк Джонсън не позволи гласуването на 95 милиарда чуждестранна помощ, одобрена от Сената, нейните поддръжници биха могли да се възползват от методите на рядко прилагана и по-усложнена процедура, за да опитат да наложат гласуването.
До момента демократи и републиканци от Камарата на представителите, които подкрепят пакета чуждестранна помощ за Украйна, Израел и Тайван, не са съобщили намеренията си, но заявиха, че обмислят „всеки възможен метод в законодателството“, за да прокарат мярката.
Какво представлява петицията за „освобождаване от отговорност“?
Правилото за освобождаване от отговорност на Камарата на представителите, което на практика е единствената процедура, чрез която членовете на Камарата могат да осигурят разглеждането на даден законопроект без съдействието на ръководството на партията, имаща мнозинство в Камарата на представителите, изисква най-малко 218 подписа, което е мнозинство от членовете на Камарата според Института за изследвания към Конгреса.
Демократите вече са внесли законопроект, който да положи основата за използването на петицията за освобождаване от отговорност. Ако решат да продължат, те могат да започнат да събират подписи около 1 март. Ако съберат 218 подписа, Камарата трябва да гласува предложение за освобождаване от отговорност. Ако то бъде прието, Камарата ще гласува одобрения от Сената законопроект.
Има ли достатъчно подкрепа за петицията, за да бъде тя успешна?
Много републиканци са за отпускането на чуждестранна помощ – смята се, че около 70% от членовете на Камарата ще гласуват с „Да“, ако Джонсън позволи вота, но подписването на петицията би било голямо публично разграничаване от ръководството на партията в година на избори, в която ще бъде преизбрана цялата Камара.
Бившият президент Доналд Тръмп, водещият кандидат за номинация за президент на Републиканската партия, разкритикува помощта за Украйна и неговото съгласие или несъгласие може да е решаващо за кампанията на републиканците.
Джонсън, който е близък съюзник на Тръмп и гласува срещу помощта за Украйна, преди да стане председател, настоя всеки пакет чуждестранна помощ да включва мерки, които да са свързани със сигурността на САЩ на границата с Мексико, въпреки че републиканците в Сената отказаха такъв закон по настояване на Тръмп.
Има и неизвестен брой демократи – между четирима и осмина, които вероятно ще откажат да подпишат петицията заради помощта за Израел на стойност 14 милиарда, включена в пакета. Някои разкритикуваха закона заради големия брой жертви сред цивилните, свързани с военната офанзива на Израел в Газа, и трудното достигане на помощта до палестинците. Членове и на двете партии поставиха под въпрос дали Вашингтон ще изпрати пари на други страни, вместо да се фокусира върху проблемите в страната, и предупредиха за потенциално въвличане в по-големи конфликти.
Работят ли петициите?
Да, но рядко. Последният път, когато е използвана, беше през 2015 г., когато 42-ма републиканци се противопоставиха на партийни лидери да се присъединят към демократите, които подкрепяха повторното утвърждаване на закритата тогава „Експорт-Импорт банк“. През 2002 г. петиция успешно прокара закон за реформа във финансирането на предизборните кампании, станал известен като „Маккейн-Файнголд“.
Какъв е „предходният въпрос“?
Демократите обмислят и друга процедура, известна като „отхвърляне на предходния въпрос“, където мнозинство депутати могат да наложат незабавно гласуване по закон, който ръководството все още не е внесло.
Всеки път, когато Камарата на представителите внася законопроект в пленарната зала в съответствие с правило, като например такова, ограничаващо броя на измененията, се провежда гласуване за „преместване към предходния въпрос“. Ако то бъде отхвърлено, демократите могат да променят правилото, за да внесат всеки законопроект.
Тази процедура би сработила бързо и изисква само мнозинство от гласувалите и присъстващи членове на Камарата – не пълните 218, необходими за искане за освобождаване от отговорност. Но тя почти никога не е била успешна и също така би изисквала може би около 25 републиканци да разграничат мненията си от ръководството.
Източник: БТА