Механизмът за сътрудничество и проверка, с който доскоро Европейската комисия наблюдаваше състоянието на законността у нас и в Румъния, ще бъде прекратен, предава кореспондент на БТА.
ЕК предприема последни стъпки по окончателното му спиране.
Двуличието на евробюрократите стигна нов връх. След като удобните за Брюксел либерали взеха цялата власт с помощта на ГЕРБ и ДПС, отгоре „началниците“ си „затвориха широко очите“ за всички безобразия през последните години и месеци.
С махането на оскандаления Гешев и влизането на либералите във властта евробюрократите явно са решили, че са си свършили работата. Скандалните лупинги във Висшия съдебен съвет и прякото подчинение на кадровиците на съдебната система на дистанционното в ръцете на политиците не се забелязва от мониторинга на ЕК. Интересно е кой ще наблюдава селектирането на следващите Висши съдебни съвети и кога въобще ще има такова, след като мониторингът се прекратява, а реформата и новият избор могат да се забавят с повече от година. Няма нито ред и по скандалните събития, описани от самите участници в сагата с 8-те джуджета, за търговия с влияние и корупция по висшите етажи на съдебната власт.
От Комисията заявяват, че България и Румъния са изпълнили в достатъчна степен задълженията си по механизма и наблюдението ще продължи по общия механизъм, въведен за всички държави от ЕС с годишните доклади за върховенството на закона. Войната в Украйна и новата решимост на партиите в България да участват в нея явно е дало резултат и Брюксел си в сложил розовите очила за безобразията в съсебната система в България.
Механизмът за сътрудничество и проверка беше създаден през 2007 г. при приемането на България и Румъния в ЕС, за да отговори на притесненията на голяма част от останалите държави членки, свързани с борбата с корупцията, организираната престъпност и укрепването на съдебната система в двете страни.
В края на ноември миналата година Европейската комисия обяви, че Румъния е изпълнила задоволително показателите по Механизма за сътрудничество и проверка и наблюдението през този инструмент може да бъде прекратено.
През 2019 година България получи същата оценка за спиране на докладите по Механизма за сътрудничество и проверка. Окончателните решения за премахване на Механизма обаче трябва да бъдат взети от държавите членки. За България досега нямаше такова решение.
Брюксел отчитал вече напредъка на България.
Прогрес няма и се вижда с просто око, но въореки всичко, мониторингът пада и то без други основания извън външнополитическите аргументи. Самото решение на ЕК се представя като голям успех на тяхното двуседмично правителство от жълтопаветните либерали. Преценете сами:

Европейската комисия представи новия годишен доклад за върховенството на закона в ЕС. В частта за България комисията отчита постигнатия напредък по отправените миналото лято препоръки.
ЕК отбелязва, че нашата страна бележи значителен напредък по въпроса с конкурсите за повишаване на съдии и за избягване на тяхното дългосрочно командироване. Същевременно комисията не наблюдава напредък по законодателството, свързано с дейността на Инспектората към Висшия съдебен съвет (ВСС) и политическото влияние над ВСС, както и при определянето на неговия състав.
Отчита се известен напредък при мерките срещу корупцията в бюджетната администрация, включително в полицията и съдебната власт. Не се забелязва напредък за подобряване на разследванията, наказателното преследване и окончателните присъди за корупция по високите етажи на властта. След Иванчева в България няма друг осъден за корупция политик. А по високите етажи не е имало и няма изгледи скоро да има.
Напредък се открива при подобряването на прозрачността в осигуряването на държавна реклама в медиите, включително чрез посредници.
Кадровата вакханалия на ВСС с изтекъл мандат и безобразията през последните месеци явно не са стигнали до ушите на чиновниците в Брюксел.
Комисията отправя към нашата страна шест препоръки, сред които да се приеме законодателство за избягване на дългосрочното командироване на съдии за запълване на свободни места; да продължи подготовката на законопроекти за подобряване на работата на Инспектората към ВСС и за избягване на опасността от политическо влияние над работата на ВСС; да повиши усилията за избиране на ВСС според досегашните препоръки; да подобри разследванията и постигането на окончателни присъди за корупция по високите етажи на властта.
От нашата страна се очаква също да предприеме допълнителни мерки и да въведе ясни изисквания за почтеност на заемащите високи ръководни длъжности, като предвиди и съответните наказания; да подобри допълнително мерките за прозрачност при държавната реклама в медиите.
В общата част на доклада се отбелязва, че у нас са били приети законови промени за наказателно преследване на главния прокурор и неговите заместници, както и за съдебен надзор над отказите на прокуратурата да предприема разследване. Допълва се, че все още липсват мерки за осигуряване на почтеност на висшите служители.
Допълва се, че нашата страна е започнала да отнема гражданството на чуждестранни инвеститори заради неспазването на закона, както и че е престанала да издава „златни“ паспорти срещу инвестиции. ЕК добавя, че продължава подготовката на мерки за прилагане на задълженията по въпроса за собствеността на медиите.