400 лв. и получаваш зелен сертификат, без да се ваксинираш или да си преболедувал. Eкип на Нова телевизия получи подобна оферта в интернет в седмицата, в която документът се превърна в задължителен входен билет за много публични места.
От вече няколко дни т.нар. зелени сертификати официално са вход за много публични места – като заведения, молове, фитнес центрове, хотели, спортни зали, театри, кина и галерии. Мярката вече увеличава опитите за измами и издаване на фалшиви документи, предупреждават експерти. Към началото на октомври сигналите за неистински сертификати за ваксинация до прокуратурата са едва 15. Десетки такива сигнали са предадени за проверка и от здравното министерство.
Журналистическият екип решава да провери може ли да се сдобие с документа – без ваксина, без тест.
Първото предложение идва от интернет базар. Ето и инструкциите на "търговеца" на здравния документ:
„В рамките на 5 дни ви вкарваме в базата данни, преминал двете фази на ваксинация. По мейл трябва да пратите копие на лична карта, 200 лв. капаро и 200 лв. след като сертификатът е при вас. Идеята е следната – имаме достъп до базите, можем да ги модифицираме. Ако в срок от 48 ч. след валидиране на вашия сертификат не изпратите останалата сума, сертификатът става невалиден – трием всичко. Личната карта ни трябва за документацията, която си върви със сертификата”, обяснява продавачът.
Сумата е преведена по банков път, като основанието за превод е любопитно – "Закупуване на SSL Web сертификат”. Екипът на медията подава сигнал директно в ГДБОП.
От „Информационно обслужване”, които поддържат системата, обясниха пред Нова, че до момента при тях не са постъпвали сигнали за злоупотреби със сертификати. И уточниха, че пробив не е възможен. Нито манипулиране на данните. Дори и без манипулиране на данните в системата, от която се издават зелените сертификати, е напълно възможно да се сдобием с фалшив документ чрез тази схема, категоричен е Борис Гончаров, който разследва киберпрестъпления. Всеки такъв опит обаче може да бъде проследен, категорични са от „Информационно обслужване”.