Според експертите на комисията шуменското предприятие заблуждава клиентите си
с реклама, която създава впечатлението, че брускетите са италианско производство. Комисията счита, че добросъвестното поведение е изисквало производителят ясно да посочи българския произход на продукта. След анализ на всички установени форми и елементи на рекламните клипове на брускети „Марети“ КЗК е приела, че цялостното впечатление, което създават рекламните послания, насочва към идеята, че се касае за вносен продукт – италиански.
Рекламните клипове са базирани изцяло като сюжет и замисъл върху елементи от италианската култура, език и самобитност. Същото впечатление създават и надписите на основните съставки на различните видове брускети. Производството е образувано по самосезиране по повод излъчването на рекламните клипове на продукта в българския телевизионен ефир.
Сюжетът на рекламите
Повод за образуване на служебното производство е излъчването на рекламни клипове на продукта брускети „Марети“ в българския телевизионен ефир.
Сюжетът на единия от клиповете се развива на фона на малка градска улица с открит пазар, където се разхождат възрастен майстор пекар и младо момче на име Луиджи. Двамата водят диалог на италиански, дублиран на български език относно избора на подходящи продукти при приготвянето на брускети. Кадрите се спират последователно на различни съставки като пресен босилек, сирене, домати като през цялото време клипът е озвучен с италианска музика. Надписите, които се появяват в края на рекламата за петте вида брускети „Марети“ са също на италиански език. Клипът завършва с надпис „UN AMORE GRANDE„.
Сюжетът на втория аудио-визуален клип е сходен, озвучен отново с познатата от първия клип италианска музика и отново с участието на възрастния майстор пекар с италианското име Фабио. Сред декора на малка пекарна, героят обяснява вкусовите качества на приготвените „по семейна рецепта на дядо ми“ брускети, като показва от какви продукти те се приготвят и как изглеждат при изкарването им от пещта. Майсторът предлага на красива млада жена с името сеньорина Ломбарди да опита прочутите брускети на пекарна „Марети“.
Затова и комисията е на мнение, че рекламата е заблуждаваща и постановява прекратяване на нарушението и незабавно изпълнение на решението в тази му част.
„У потребителя се създава очакването, че такъв продукт, произведен в Италия, създава най-голяма гаранция за качество. Така, както се очаква уискито, произведено в Шотландия, да притежава най-добрите вкусови качества. Дори и да се допусне, че „вмъкването“ в рекламата на италианска нотка е обичаен похват и „глобално явление“ доколкото е типично използването на национални и етно елементи в рекламите, остава неясно защо по никакъв начин не е обозначено в процесните рекламни клипове, че се касае за български продукт», се казва в решението на комисията.
Българският закон въвежда заблуждаващата реклама като една от формите на нелоялна конкуренция, която е забранена поради негативния ефект, който оказва или може да окаже както върху отношенията между конкурентите, така и върху икономическото поведение на потребителите.
При определяне на санкцията експертите са взели под внимание периода на нарушение от над две години, неограничения кръг лица, до които е достигнала процесната реклама, както и икономическото състояние на ответното дружество.