Изпитвали ли сте някога страх от турбуленция?
Ако отговорът е “да”, попадате в по-голямата част от пътниците на борда, а именно около 60%, които изпитват известни притеснения по време на полет.
Какво всъщност представляват тези “въздушни ями”, както ги наричат някои и къде може да ги намерим?
Има три основни причини:
1. Турбуленция свързана с лошо време, например фронтове, буреносни облаци или силна конвекция.
2. Турбуленция близо до планина, например над Алпите или някога при кацане в София заради Витоша. Там в зависимост от посоката, вятърът се завихря и може да стане турбулентен.
3. Т.нap. „CAT“=clear air turbulence (турбуленция в ясно небе), най-вече на по-голяма височина и при силни ветрове, например около „Jet Streams“. Представете си тези струйни течения като дебели и дълги хоризонтални и продълговати канали от много бързо духащ вятър (до 300 км/ч.).
Първите два типа турбуленции са лесно предвидими, защото от една страна имаме надеждни метеорологични радари, които ни показват буреносните облаци и ние ги избягваме или заобикаляме. Oт друга страна разполагаме с добри синоптични карти.
При третия тип прогнозата е по-трудна и не винаги успешна, но пък има установена практика между пилоти да се предупреждаваме взаимно, когато някой прелети такава зона.
Съществува и още един друг тип турбуленция без метеорологичен произход. Това са аеродинамичните следи и завихрания от друг самолет наречени “wake turbulence“, които имат същия ефект като другите турбуленции.
Добрата новина обаче е, че какъвто и тип да е турбуленцията, тя в почти всички случаи не може да навреди на структурата на самолета.
Причината е гъвкавостта на материалите използвани в самолетостроенето. Силно впечатляващ е т.н. “wing break test“ при одобряване на нов самолет, където крилата изкуствено се огъват до няколко метра вертикално преди да поддадат. По време на тези контролни полети се използват сили, които трудно биха се намерили в природата. И все пак турбуленцията може да бъде опасна, когато се появи неочаквано и когато пътниците или членове на екипажа не са със затегнати колани на местата си. Също така колички за сервиране или други не подсигурени предмети могат да предизвикат наранявания.
За радост тези инциденти са рядкост, но трябва да ни напомнят за това колко е важно да следваме инструкциите за безопасност дадени от екипажа. Не случайно вече от доста години закопчаването на коланите е задължително по-време на целия полет, не само когато виждаме съответните светлинни указатели.
Така че не ни се сърдете, когато настояваме да затегнете коланите, дори и да е относително спокоен един полет, вашата и нашата безопасност са най-важни!
Както казваме “safety first“.
Фейсбук: Марио Бакалов