Кирчо Петков оферира изботи 2 в 1, ако не се случат някакви реформи. Какви, обаче, не уточни. А и какви реформи за месец – два, освен нови назначения и преяждане с власт?! Денков – външен министър и летец номер едно на републиката, продължава да стои като първо условие.
Смятаме, че е най-нормалното Мария Габриел да е премиер, ако тази ротация успее, и да се върне като външен министър след 9 месеца. А сега външен министър да бъде акад. Николай Денков. Това не е ултиматум към ГЕРБ това е нашата начална позиция. Не става дума за червени линии. Това заяви съпредседателят на „Продължаваме Промяната“ Кирил Петков.
„Акад. Денков ще си подаде оставката на 6 март, защото си държим на думата. Ще направим всичко възможно Мария Габриел да бъде следващият премиер. Но ако не се случат необходимите реформи, ще предложим избори 2 в 1. Не искаме това да се случва“, поясни Петков.
Атанас Атанасов заяви, че днес са изпратили проект за меморандум на вицепремиера Мария Габриел.
ПП и ДБ искат да делят регулаторите 50/50 с ДПС и ГЕРБ
„Изработихме документ, който е меморандум, и е нашата начална преговорна позиция, но когато го финализираме, той трябва да стане реално договор. Този меморандум е между ПП-ДБ и ГЕРБ. Нашето предложение към ГЕРБ е той да бъде подписан от политическите лидери и Николай Денков и Мария Габриел. С други думи всички да поемем отговорност за него. В този меморандум ние слагаме основните цели за управлението в следващите девет месеца, които наистина дават смисъл това управление да продължава с пълна сила“, каза съпредседателят на „Продължаваме промяната“ Кирил Петков пред медиите след заседание на парламентарната група на ПП-ДБ.
„Там имаме много ясно предложение към нашите колеги от ГЕРБ – че първо трябва да се мине през една много ясна процедура за всяка една кандидатура с тест за интегритет, проверка за корупция, да минем през прозрачната процедура, така че да имаме хора, които да бъдат номинирани. Един път, като се мине през тази тежка процедура, цялото общество да е сигурно, че това са най-правилните кадри, разпределението между нас и ГЕРБ-СДС да бъде по равно“, посочи Петков.
Внимание! В това няма логика, защото ПП/ДБ и ГЕРБ заедно с ДПС приеха ВСС и регулаторите да се избират със 160 гласа, а ПП и ДБ имат само 60-на гласа или 1/3 от гласовете и няма как да претендират за 1/2 от постовете, ако искат да ги приемат насериозно.
Експремиерът обясни как ще се случва това – депутат от една от двете формации може да припознае и предложи кандидат от обществена организация или друга партия. Номинацията ще се води в актива на партията, която го е предложила.
„Ако има кандидат на ДПС, който иска да се предложи през всички проверки – интегритет, антикорупция, и мине всичките проверки и ГЕРБ реши да го предложи, то тово ще се води отговорност на ГЕРБ“, коментира Петков.
Двете страни обаче ще имат право да спрат някой кандидат. „Това е последната стъпка – двете сили да могат да сложат вето на номинацията на другата партия, ако тази номинация по време на изслушванията и проверките, излезе, че по някакъв начин ще накърни репутацията на институцията, в която този човек ще бъде нает“, обясни още той и обобщи – ще има първоначален контрол, равнопоставеност и обективно вето.
Другите основни точки в документа са за службите, съдебната реформа и антикорупционните мерки.
Борисов: ПП и ДБ са като едно малко дете, което се тъпче и тъпче. Няма какво да подписвам
МЕМОРАНДУМ за политическа сватба на ПП/ДБ с ГЕРБ
МЕМОРАНДУМ
Относно продължаване на реформите в областта на ефективното управление, правосъдието, борбата с корупцията и сигурността в периода март 2024 г. – декември 2024 г.
Настоящият Меморандум:
систематизира приоритетите и в областта на ефективното управление, правосъдието, борбата с корупцията и сигурността в периода март 2024 г. – декември 2024 г.
уточнява механизмите за взаимодействие и вземане на решения между страните.
Същевременно страните ще търсят по-широка обществена и парламентарна подкрепа за прилагането на тези реформи като за целта ще изготвят и внесат специална парламентарна декларация, посветена на уредените в този Меморандум приоритети.
Страните оценяват реформите, предвидени в този Меморандум, като основополагащи за реализирането на всички останали цели на правителството и мнозинството, включително на основните външнополитически приоритети за следващия 9-месечен
период:
Продължаване на европейското развитие и евроатлантическия курс на България
Влизане на страната в Еврозоната и пълна интеграция в Шенгенското споразумение.
Реформите и приоритетите в останалите сектори ще бъдат уредени в актуализираната Управленска програма и актуализираната Законодателна програма, които ще бъдат изготвени и съгласувани между страните преди гласуването в Народното събрание на кабинет с министър председател Мария Габриел.
СТРАНИ
Страни по това споразумение са коалициите ГЕРБ/СДС, и Продължаваме промяната/Демократична България
По отношение на парламентарната дейност и общо политическите въпроси страните се представляват от лидерите на партиите и коалициите.
По отношение на изпълнителната власт/правителството, страните се представляват съответно от Мария Габриел за ГЕРБ/СДС и Николай Денков – за ПП/ДБ.
Цели и механизъм на ротация
1.1. Страните смятат за успешен първия етап на ротационната формула както в областта на законодателната дейност, така и за работата на правителството Денков/Габриел.
Същевременно страните се съгласяват, че е необходимо продължаване на реформите в областта на ефективното управление, правосъдието, борбата с корупцията и сигурността да бъде потвърдено като основен приоритет на управленското мнозинство.
1.2. Ключови условия. ПП-ДБ и ГЕРБ-СДС декларират, че ключови условия за продължаване на споделяне на отговорността за ротационната формула във втория етап са:
прилагане на ефективни реформи в областта на ефективното управление,
продължаване на реформи в правосъдието,
борба с корупцията и
укрепване на службите и системите за сигурност.
1.3. Механизъм на действие:
Николай Денков подава оставка като министър-председател на 6 март, 2024 независимо дали дотогава е постигнато разбирателство по всички теми.
Преговорите между двете страни се осъществяват с цел да се стигне до разбирателство и избягване на избори и за формиране на кабинет, воден от Мария Габриел като министър-председател.
Ако постигането на разбирателство се окаже невъзможно, страните се договарят заедно с изборите за европейски парламент да се проведат и предсрочни парламентарни избори с цел намаляване на риска от политическа нестабилност и отклоняване от проевропейския път на България.
Страните се договорят, че без изричното съгласие и подпис на всяка страна – представлявани съответно от Николай Денков и Мария Габриел и въз основа на тяхната обща аргументирана оценка, никой министър не може да бъде сменен.
При неодобрение само на едната страна даден министър запазва ролята си в кабинета.
С цел провеждането на координирана и устойчива външна политика, която се ползва с пълноценната подкрепа на двете страни, по време на настоящата и следващи ротации външната политика на страната ще се води съвместно от Мария Габриел и Николай Денков, като двамата сменят своите позиции огледално при всяка ротация, така че след 6 март 2024, Мария Габриел заема позицията на министър-председател, а Николай Денков заема позицията на заместник министър-председател и министър на външните работи. При следващата ротация след 9 месеца Николай Денков става министър-председател, Мария Габриел заема позицията на заместник министър-председател и министър на външните работи. Ротациите продължават всеки 9 месеца до изтичане на мандата на настоящото правителство от 4 г.
Ротацията на председателя на Народното събрание се случва по едно и също време с ротацията на Министерски съвет, а ротацията на правна комисия се случва на всеки две парламентарни сесии, като страните отчитат, че ГЕРБ вече е във втората си парламентарна сесия на сегашния председател.
- Прилагане на стандартите на чл. 91б от Конституцията към органите с регулаторни и контролни правомощия, чието попълване от НС предстои
2.1. Прилагане на чл. 91б от Конституцията. Страните си поставят за цел при издигането на номинации и провеждането на процедурите за органите по чл. 91б КРБ да следват принципите на интегритет, професионални качества и доказана независимост.
2.2 Професионализъм вместо политическа лоялност. Страните ще изберат кандидатите, които в най-голяма степен отговарят на приложимите изисквания, обществените очаквания и принципите по предходния параграф. Страните се отказват от излъчването на кандидати с ярък политически профил.
2.3 Промени в ПОДНС: Страните ще внесат изменения в ПОДНС, които ще надградят парламентарната процедура за подготовка на избора на членове на органите по чл. 91б КРБ в следните насоки:
възможност за граждански предложения: да се предвиди институционализирана възможност организации с капацитет в съответната област да могат да предлагат на вниманието на народните представители потенциални кандидати, които да бъдат изслушани в Комисията за прякото участие на гражданите и взаимодействието с гражданското общество на Народното събрание, така че депутатите да могат да преценят дали формално да припознаят и внесат някоя от тези кандидатури;
нарочна проверка за интегритет: да се обособи отделна проверка за интегритет (проверка за наличие на високи нравствени качества и отсъствие на корупционни индикации), предхождаща проверката за наличие на изискуемите професионални качества в ресорната комисия на НС. Проверката за интегритет ще бъде възложена на парламентарната Комисия по превенция и противодействие на корупцията като за целта ще бъдат предвидени конкретни правомощия и осигурен съответен ресурс и капацитет;
подходящи срокове: сроковете за провеждане на тези процедури ще бъдат достатъчни, за да гарантират задълбоченост на всички проверки и изслушвания и реално обществено участие.
2.4 Публичен график. Страните съгласуват и обявяват предварително график на попълване на органите по чл. 91б КРБ, следвайки последователността на изтичане на мандатите им, като започват от тези, чийто мандат е изтекъл най-отдавна. Органите, в чиито устройствени закони предстоят промени преди попълването им, се обявяват и попълват отделно.
2.5 Политическа отговорност. Всяка страна издига самостоятелно кандидатури съобразно вътрешните си процедури и носи политическата отговорност за номинациите си. Всяка от страните може да припознае и издигне кандидати, представени от обществени организации, но отговорността на всяка една страните остава към така издигнатите от нея кандидати независимо дали са представени от трети страни.
2.6 Забрана за плаващи мнозинства и зачитане на равнопоставеността на страните.
Страните се ангажират да не разчитат на плаващи мнозинства и да не прибягват до договорки с други парламентарни сили за съответни техни действия и бездействия, насочени към осигуряването на избор на кандидат против обоснованите и навременно повдигнати възражения (вето) на другата страна. При спазване на принципите в параграф 2.2 за политическа неутралност, страните ще осигурят постигането на равно разпределение на броя кандидати, избирани за членове на съответния орган.
Случаите, в които някоя от страните предложи да бъде избран кандидат на друга парламентарно представена партия, се отчитат за номинация на съответната страна, която прави предложението, и не водят до промяна на съотношението между страните.
2.7. Консултации между страните. След провежданията на всички проверки и изслушвания на кандидатите и при наличието на съответните доклади и преди внасянето на избора в програмата за пленарна зала, страните провеждат консултации помежду си за хармонизиране на своите оценки за кандидатите. Страните уважават възраженията си, обосновани с конкретни аргументи за противоречие с принципите по параграф 2.2 и конкретните изисквания за длъжността както и други обстоятелства, които биха накърнили независимостта на органите, подлежащи на попълване и общественото доверие в тях.
2.8. Право на вето. Всяка една от страните има право да наложи вето на така предложените кандидати от другата страна, при условие че по време на изслушванията и проверката за интегритет са открити факти и данни за действия, които биха сериозно накърнили доверието в институцията, за която даденият кандидат се е кандидатирал. Страните действат добросъвестно и подхождат с уважение към всички кандидати и опазват тяхното достойнство.
2.9 Законодателни промени. По отношение на регулатори с колективно ръководство, при които в председателя са концентрирани твърде много правомощия (както например КЗК), страните поемат ангажимент да променят съответните закони с оглед на по-голяма прозрачност на процесите и по-равномерно разпределяне на правомощията между отделните членове и запазване на принципа на равнопоставеност между страните.
- Попълване на Комисия за противодействие на корупцията – срокове и принципи. Мерки срещу прането на пари.
3.1.КПК като водещ приоритет. Страните оценяват попълването на КПК по убедителен за обществото начин и навременното стартиране на дейността на Комисията като основен свой приоритет.
Източник: БНТ, 24 часа
Айрян, драги зрители, само с гола вода. Това е Киро тъпото. Хайде на избори, че не се трае вече.