Новините с коментар в реално време

Зеленски призна, че Русия е знаела плана за контраофанзивата и за 31 000 убити войници от първия ден на войната

Украинският президент Володимир Зеленски заяви днес, че Русия се...

Новините с коментар в реално време

Ексклузивно:

Зеленски призна, че Русия е знаела плана за контраофанзивата и за 31 000 убити войници от първия ден на войната

Украинският президент Володимир Зеленски заяви днес, че Русия се...

Шефът на Украинското разузнаване сензационно: Навални наистина е починал от тромб, както съобщи Кремъл!

Алексей Навални е починал заради откъснал се кръвен съсирек...

Задава се голям компромис от Украйна! Искат Западът да включи Русия на среща за мир!

Украйна и чуждестранните ѝ партньори биха могли да поканят...
НачалоSocial NewsКитайска фирма за електроавтомобили изпревари "Тесла" на Илон Мъск по производство и...

Китайска фирма за електроавтомобили изпревари „Тесла“ на Илон Мъск по производство и продажби

Една на пръв поглед неочаквана новина разтърси пазара на електромобили в първите дни на настоящата година. Според Си Ен Би Си, която се позовава на източници от сектора, китайската автомобилна компания Би Уай Ди (BYD) е произвела през 2023 г. повече от 3 милиона електрически и хибридни превозни средства и така е напът да изпревари по продажби в световен мащаб американския си конкурент и до преди няколко години почти монополист на пазара „Тесла“ (Tesla).

И макар и като общо производство Би Уай Ди да изпреварва „Тесла“, китайската компания е произвела през 2023 г. 1,6 милиона изцяло електрически коли и 1,4 милиона хибрида, което засега оставя американския й конкурент начело по производство на чисто електрически коли. През 2023 г. „Тесла“ е произвела 1 845 985 единици, като тези слезли от конвейера през четвъртото тримесечие са 494 989 бройки.

През 2022 г. „Тесла“ е произвела 1,37 милиона автомобила – изцяло електрически, а Би Уай Ди – 1,88 милиона превозни средства – електрически и хибридни. Освен това повечето автомобили на китайската компания се продават в по-нисък ценови диапазон от тези на американския му конкурент, а повечето продажби се реализират на китайския пазар, докато „Тесла“ през 2023 г. е продала в Китай около една пета от автомобилите си.

И докато едни експерти от бранша си задават въпроса реална или по-скоро статистическа е конкуренцията между „Тесла“ и Би Уай Ди, други се заеха да обясняват как доскоро слабо известната извън границите на Китай компания изведнъж се оказа основен конкурент на американския автопроизводител и остави традиционни марки да „дишат праха й“.

Статистиката говори за остра конкуренция. „Тесла“ е продала най-много електромобили през цялата 2023 г., но само през последното тримесечие първенството вече е за Би Уай Ди (с 526 409 изцяло електрически единици или с над 31 000 повече от тези на „Тесла“ – бел. ред.), посочват Франс прес и Ройтерс.

В развитието на двете компании има подобия и разлики. „Тесла“ е основана през 2003 г. и първоначално работи за търсене на решения за съхраняване на енергия, а няколко години по-късно се ориентира към електрическата мобилност. Броени месеци след създаването си компанията привлича милиони долари рисков капитал, а през 2006 г. представя и първия си електромобил – спортния „Тесла роудстър“ (Tesla Roadster). Първият масов електромобил на компанията е „Тесла модел Ес“ (Tesla Model S), представен през 2009 г. и заедно с последвалите модели 3, X и Y доминиращ изцяло миниатюрния все още пазар на електромобили през второто десетилетие на 21 век.

На фона на експанзивното развитие на „Тесла“ Би Уай Ди изглежда направо компания с традиции. Създадена през 1995 г. в Шънчжън, Южен Китай като производител на батерии, тя диверсифицира производството си от началото на нашия век и постепенно, макар и много по-бавно от „Тесла“, започва да произвежда и електромобили.

Названието на компанията представлява абревиатура на английската фраза „Build Your Dreams – Изгради мечтите си“, и очевидно подсказва амбициите на създателя й – химика, превърнал се в милиардер, Ван Чуанфу. Без да ги афишира, но подобно на добре известната китайска капка, той развива дружеството от скромна компания до гигант с глобален поглед и разклонения по целия свят.

За разгръщането на Би Уай Ди спомогнаха и политиките на Пекин, който от няколко години щедро субсидира местната автомобилна индустрия и така я направи конкурентоспособна на световните марки. Само през 2022 г. отпуснатите субсидии и данъчни облекчения за сектора възлизат на 200 милиарда юана (26 милиарда евро), посочва АФП, което и обяснява зашеметяващия възход на китайските производители на електромобили.

Успехът на Би Уай Ди обаче се дължи и на факта, че компанията не само не загърби първоначалния си бизнес – производството на батерии, но дори го разви и опита да затвори целия цикъл на автопроизводство, за да не зависи от други доставчици. Дружеството в момента е основен доставчик на батерии за електромобилите не само на „Тесла“, но и на други потенциални конкуренти като Бе Ем Ве (BMW), „Мерцедес“ (Mercedes) и „Ауди“ (Audi). Ами ако реши да ги спре под някакъв благовиден предлог или в „името на националната сигурност“?

Би Уай Ди разполага и с подразделения за производството на автомобилни компоненти и на полупроводници, което й гарантира сигурност срещу външни сътресения, като например забраната от страна на САЩ за износ в Китай на ключови технологии, които биха могли да се ползват за военни и стратегически цели.

Амбициите на Би Уай Ди определено са глобални и са особено пряко насочени към Европа. В края на миналата година китайският автомобилостроител съобщи, че като част от глобалното си разрастване планира да построи завод за електромобили в Унгария – в южния град Сегед, близо до границите със Сърбия и Румъния, който би бил първият му в Европа, предаде Асошийтед прес. Компанията планира да базира в Унгария и централата на европейските си операции, съобщи Би Уай Ди в социалната мрежа „Уейбо“.

Би Уай Ди от октомври продава автомобилите си и в Унгария, а тази година планира да пусне на пазара в Европа три нови модела, в допълнение на петте модела, които вече се продават на Стария континент. Би Уай Ди разполага с 230 магазина и официални представителства в 19 страни в Европа.

Европейският съюз, който е притеснен за местните производители от силното настъпление на китайските марки, преди няколко месеца започна разследване по подозрения за нелоялна конкуренция. Брюксел вини китайските производители, че се възползват от отпусканите от Пекин щедри субсидии, за да подбиват пазара и да продават електромобилите си на нереално ниски цени. Би Уай Ди и други китайски марки отхвърлят подобни обвинения като неоснователни и твърдят, че „производството им просто е по-ефективно“.

През 2011 г. Илон Мъск, вече основна фигура в „Тесла“, в интервю за „Блумбърг“ откровено се подигра с Би Уай Ди, тогава малък местен производител. На въпрос дали ги вижда като потенциален конкурент на своята компания, той каза през смях: „Моля? Виждали ли сте колите им?“

Какво ли би казал днес…

За да следите новините и коментарите в реално време

spot_img

Последни

Искаме ли България да стане богата страна? Отговорът без урснови мини е ясен

Наскоро излезе поредната годишна класация на общините с най-висока...

Изненадващ кандидат от Демократите за вицепрезидент на Доналд Тръмп

Отново се завъртя интригата, че Тулси Габард може да...

Какви цели изпълни Путин в Украйна и какви са неговите бъдещи творчески планове

Всъщност не познах. Огромна част от руснаците застанаха зад...

Ваня Григорова удари Нинова свирепо: Без мен БСП щеше да има 3-ма или 4-ма общински съветници в София!

Ваня Григорова разобличи саботажите на Нинова спрямо БСП в...

Не пропускай

Искаме ли България да стане богата страна? Отговорът без урснови мини е ясен

Наскоро излезе поредната годишна класация на общините с най-висока...

Изненадващ кандидат от Демократите за вицепрезидент на Доналд Тръмп

Отново се завъртя интригата, че Тулси Габард може да...

Какви цели изпълни Путин в Украйна и какви са неговите бъдещи творчески планове

Всъщност не познах. Огромна част от руснаците застанаха зад...

Ваня Григорова удари Нинова свирепо: Без мен БСП щеше да има 3-ма или 4-ма общински съветници в София!

Ваня Григорова разобличи саботажите на Нинова спрямо БСП в...

Естествена рожба на политическата содомия на бременния Христо Иванов в скута на Пеевски е бастисаната Конституция

Отвратително е, но е вярно. Христо Иванов наистина седя девет...

Американският посланик говори лакърдии по БТВ! Защо?

Изключително слабо интервю на Светослав Иванов (bTV) с посланика...

Зеленски призна, че Русия е знаела плана за контраофанзивата и за 31 000 убити войници от първия ден на войната

Украинският президент Володимир Зеленски заяви днес, че Русия се...

Асен Василев учреди женската секция на Продължаваме Промяната и може да я оглави!

Тя Промяната ще се казва женската секция на партията...

Прочетете още

Искаме ли България да стане богата страна? Отговорът без урснови мини е ясен

Наскоро излезе поредната годишна класация на общините с най-висока средна брутна месечна заплата в България. Резултатът е същият като всяка година: Всички най-богати общини на...

Изненадващ кандидат от Демократите за вицепрезидент на Доналд Тръмп

Отново се завъртя интригата, че Тулси Габард може да стане вицепрезидент на Доналд Тръмп. Г-жа Габард се кандидатира неуспешно за президент през 2020 г....

Какви цели изпълни Путин в Украйна и какви са неговите бъдещи творчески планове

Всъщност не познах. Огромна част от руснаците застанаха зад Путин. Останалото съм го нацелила. 24 февруари 2022Мисля, че Путин ще плати висока цена за действията...
Verified by MonsterInsights