Цял ден се питаме един въпрос: Как е възможно нацията европейски отборен шампион по шахмат за жени и с двама световни шампиони по шахмат заедно с десетки олимпийци по математика да бъде обявена за нацията с най-тъпите по математика ученици в Европа?
Отговорът се оказа по-прост от очакваното. Ние играем математиката с един тип задачи, а Онези – с други. Повече по-надолу в текста.
От няколко часа вече в медиите се върти „печалната” новина, че според изследване на PISА сме на последно място по математика в ЕС-то, последвано от подобаващо тюхкане и вайкане в коментарите.
Ясно е, че в образователната система има огромни проблеми, като се почне от делегираните бюджети, мине се през неадекватните учебни програми и учебници и се стигне до почти двугодишното идиотско онлайн обучение.
НО! Изпити и задачи под формата на тест или друг определен формат изискват известна предварителна подготовка, защото се правят по определен тертип и с фокус върху конкретни теми, които спокойно могат да се разделят на групи като видове задачи и модел на решаване и според мен по никакъв начин не могат да отразят реално и адекватно уменията на учениците, особено по математика. И това го знам много добре от опит, защото по мое време в пловдивската английска почти всички бяхме топ по математика, но когато започнахме да се готвим за американския SAT ходехме и на подготвителни курсове не само заради английския, а и заради задачите по математика, които просто нямаха почти нищо общо с тези, които решавахме в училище – не заради трудността, защото това, което решавахме в училище бе в пъти по-трудно, а просто заради различния формат и вид на задачите за изпита. Още си спомням и как в първи курс (с неприкрито задоволство) слагахме всички останали в малкия си джоб по математика и само китайските студенти ни бяха реална конкуренция, та…айде, моля ви се!
Гледах днес конференцията на МОН, на която изнесоха резултатите от теста на PISA, като бяха представени и примери от задачите от теста и поне доколкото съм запозната с учебния материал за 8 и 9 клас, тези задачи просто са от друг вид – 130 задачи, свързани с умения от живота, като избиране на слушалки спрямо отзиви в интернет…
Да, нещата не са се променили – истинската математика продължава да води война срещу глобалното затъпяване и несекващите опити това да ни бъде наложено и тук като модел на образование и правилно мислене с „практическа насоченост”.
Сега, доколкото разбирам, ще бъдат предприети такива мерки и промени в образованието не да се вдигнат резултатите по математика, а да се повишат резултатите от тестовете на PISA.
И накрая ето малко информация за постиженията на нашите деца само през тази година не от някакви тестове, а от състезания по математика с истински задачи на световно ниво:
-април – Европейската олимпиада по математика за момичета (EGMO), Словения – 1 златен, 2 сребърни и 1 бронзов медал
-юни – Mладежка балканска олимпиада по математика, Албания – 1 златен, 2 сребърни и 3 бронзови медала
-юли – 64-та Международна олимпиада по математика, Япония – 1 златен, 2 сребърни и 4 бронзови медала, като към 2023 г. от тази олимпиада българският отбор е завоювал общо 303 медала: 57 златни, 127 сребърни, 119 бронзови медала, както и 17 почетни грамоти
-юли – World Mathematics Invitational, Южна Корея – 4 златни, 7 сребърни и 6 бронзови медала
-август – Азия оупън по математика (AIMO), Малайзия – 2 златни, 3 сребърни и 2 бронзови медала
-ноември – WMTC 2023 (14-то международно състезание по математика), Южна Корея – 10 златни, 12 сребърни и 1 бронзов медал и плакет за класиране на отбора в топ 8.
Весела Станчева, фейсбук