Скандалният строителен министър ще дава наново 4 -те млрд за подръжка на пътища, но вместо за 4 – този път само за три години. Уловката е, че бюджетът няма да е определен предварително, а ще бъде „определян на база стратегия“ – димек пак 4 милиарда, а може и повече, но не на „ваши“, а на „наши“ хора този път. Кабинетът на Сглобката отмени дадените от служебното правителство 4 милиарда и така зимата може да ни изненада с още по-лоши пътища, както винаги. Прокуратурата беше обезкостена от политиците, така че няма да има и контрол.
„Нарушението на пътната агенция по време на служебното правителство е, че “е сложила ограничителни критерии, чрез които се създават предпоставки за непрозрачно, неефективно и незаконосъобразно изразходване на публични средства”, каза министърът на регионалното развитие Андрей Цеков, бивш юрист в ГБС, която обираше повечето тлъсти поръчки по времето на ГЕРБ.
“Според мен срокът от 4 години е твърде дълъг, по-малко от 2 пък е непрактичен. Най-оптималният срок е от 3 години. Не казвам, че това е финалното решение, предстои обсъждане с АПИ”, каза Цеков по отношение на това колко ще бъде срокът на бъдещите обществени поръчки. Бюджетът по тях ще бъде на база стратегия. Тук е скрит ключът от бараката, защото 4-те милиарда могат да станат и 5 и то за една година по-малко.
България не е свързана с магистрала и скоростен път с нито една от съседните държави, като изключим Турция. Не е изградена връзката със Северна Македония, не е изградена магистрала „Европа“ със Сърбия, не е изграден коридор номер 6 и не е изградена магистрала „Черно море“. Не е изградена и връзката между Русе и Маказа, както и магистрала „Хемус“, посочи министърът.
“Друго което предвиждаме в управленската си програма е сключването на анекси с общините, за да могат те да довършат вече стартиралите проекти по места, свързани с общинската инфраструктура”, добави министърът. Новото е, че те средствата няма да бъдат отпускани авансово. Точно преди изборите ще се строи най-масово и ще се лапат най-много поръчки.
“Плащанията ще бъдат на база разходи – когато една община получи съответните сертификати от изпълнителите на проекта за съответния месец, тогава парите да бъдат изплащани от МРРБ”, каза Цеков.
2.8 млрд. лева са отделни в проектобюджета за МРРБ. Парите са предвидени за изграждане на републиканска пътна мрежа, за нейното поддържане и за да подпомагат общините за тяхното благоустройство и водоснабдяване.