Пет основни групи проблеми е открила проверката на дейността на Военновъздушните сили (ВВС), разпоредена от служебния министър на отбраната Атанас Запрянов, след последния авиоинцидент на 13 септември, при който загинаха двама пилоти. Наред с липсата на годна летателна техника, средства за ремонт на самолети и вертолети се отчитат и проблеми с дисциплината и остарялата нормативна база.
Министърът обяви, че на база на доклада ще се вземат кадрови решения много скоро. Той допълни, че не говори за наказателна акция, но ще има размествания сред командващите. „Генералите ги предлагам на правителството и президента, офицерите са в моите правомощия да ги премествам на други дейности, да назначавам на техните места“, посочи Запрянов.
Основният проблем са парите и недостатъчният нальот на пилотите. След началото на войната в Украйна съветските самолети и вертолети няма къде да се ремонтират. На въоръжение в станата ни е летателна техника като МиГ – 29, СУ – 25 и Ми – 17. А поддръжката на западната техника като хеликоптерите „Кугър“ и транспортните самолети „Спартан“ – също излиза скъпа. Така от министерството аргументираха и по -малката възможност за по-често летене на пилотите – “хроничен недостиг на летателна техника“. Военният министър обърна внимание, че все пак наказани командири, просто за да има уволнени – няма да има.
„Моята съвест не ми позволява да скрия истината за състоянието на ВВС. За три години станаха три катастрофи в три авиобази и това е изключително тревожно“, каза министър Запрянов.
„Пилотите ни нямат по тези причини нальот по категории, особено младите ни летци, това води до изкривяване на кадровата пирамида във ВВС – старите пилоти носят бойното дежурство, а те са в щабовете, не са в ескадрилите, а за младите пилоти не остава достатъчен авиационен ресурс. С две думи не летят достатъчно“, даде за пример Запрянов.