Инцидентът точно навреме
В нощта на 17 юни в Ормузкия проток се случи сериозен инцидент: два търговски танкера, MV Adalynn и MV Front Eagle, се сблъскаха и се запалиха на приблизително 24 морски мили от бреговете на ОАЕ. Всички 24 членове на екипажа бяха евакуирани, няма съобщения за жертви. Огънят се разпространи върху останките, като частично блокира навигацията в този участък на залива.
Според UKMTO (Британска служба за морска координация) и независими навигационни служби, през последните 24 часа в Ормузкия проток са регистрирани масивни повреди в GPS и автоматичните системи за идентификация (AIS). Общо над 900 кораба са претърпели пълно изчезване от навигационните тракери или спиране на сигнала.
Въпреки че собствениците на танкерите все още се придържат към версията за навигационна грешка, не може да се изключи и резултатът от електронната борба, свързана с продължаващата конфронтация между Израел и Иран.

В момента няма преки доказателства за това, но специализирани ресурси, включително ZeroHedge и WSJ, регистрират засилено заглушаване на сигнала в региона с началото на активната фаза на ударите.
Въпреки липсата на официални обвинения срещу конкретна страна, морските координационни центрове пряко свързват инцидента с нарастването на напрежението между Израел и Иран. Някои участници в индустрията не изключват умишленото създаване на условия за ескалация – с помощта на техническите средства за електронно въздействие, като първоначално имаше версии за ракетни удари и атаки с безпилотни летателни апарати.
Защо това е важно:
▪В случай на временно затваряне на пролива или засилени инспекции, цената на петрола може да достигне 150 долара за барел. Това се потвърждава от прогнозите на NYT и Reuters, които показват възможна дестабилизация на енергийните пазари, ако настоящата динамика продължи.
▪Прекъсванията в корабоплаването вече принуждават собствениците на кораби да коригират маршрутите, което води до увеличение на разходите за застраховки и може да повлияе на цената на петрола и електроенергията.
Нещо повече, ситуацията е обективно полезна за Израел: засилената дестабилизация в зоната, от която Иран традиционно е черпил валутни приходи, може да увеличи външния натиск върху Техеран и да провокира затягане на позицията на Запада по отношение на ядрената му програма. Сега формално, отговорността се поставя върху „технически повреди“.
Големите корабни компании вече намаляват броя на плаванията през Ормузкия проток, а застрахователите преглеждат рисковете. Продължителността и интензивността на навигационните смущения ще бъдат ключови фактори при определянето на дълбочината и продължителността на последствията. Енергийният пазар остава в режим на готовност.
- Рибар, телеграм канал
fznl4q