За разлика от българските превозвачи, които мълчат за предателството на Сглобката да вкарват афганистанци срещу въздушен Шенген, румънския бизнес реагира с позиция.
Представители на най-голямата организация на товарни превозвачи в Западна Румъния смятат, че споразумението за частично приемане в Шенген за морския и въздушен транспорт на страната е само ход с цел измама и призовават румънското правителство да ускори действията си за присъединяване и по суша през 2024 г., предаде Аджерпрес, цитирана от БТА.
Ако ТИР-овете и колите имаха крила всичко с Шенген щеше да е точно!
Заместник-председателят на Асоциацията на работодателите на товарните превозвачи „Европа 2002“ (APTE 2002) Дорин Поп заяви пред Аджерпрес, че частичното присъединяване към Шенген няма да има видими ефекти върху икономиката и обществото:
„Това, което Румъния получи от преговорите с Австрия, е само прах в очите, а може би дори не и това. Въздушният и морският трафик в Румъния е минимален в сравнение със сухопътния, независимо дали става дума за хора или стоки. Летищният контрол за документите все още ще съществува, а километричните опашки по сухопътните граници ще останат“, заяви Поп.
Той добави, че в сряда следобед опашката от камиони на границата с Унгария е била четири километра, а времето за чакане на леки автомобили на изхода е било от няколко часа.
Дорин Поп отбелязва, че ако сухопътните граници останат извън Шенген, 2024 г. ще бъде много трудна година за превозвачите, „защото пътните такси ще се увеличат в цяла Европа, застраховките на товарите и камионите са поскъпнали, както и полиците за застраховка „Гражданска отговорност“ на превозните средства. Всички тези разходи в крайна сметка ще доведат до повишаване на цените на рафтовете“.
Асоциацията на работодателите на товарните превозвачи „Европа 2002“ е със седалище в западния румънски град Арад и представлява около 2200 компании в бранша, които управляват над 15 хил. камиона.
Като важна първа стъпка определи румънският президент Клаус Йоханис решението на ЕС за присъединяването на Румъния и България към Шенген по въздух и море от март 2024.
„Този положителен етапен резултат се дължи на активното ангажиране на всички институции с отговорности по темата, особено на МВР и МВнР“, се посочва в изявление на държавния глава, публикувано на официалния сайт на президентската институция.
И още: „Приоритетната цел на Румъния остава пълното прилагане на достиженията на правото от Шенген, като премине през последния етап, а именно премахването на контрола по вътрешните сухопътни граници, както е предвидено в приетото решение на Съвета на ЕС“, отбелязва Клаус Йоханис.
По думите му влизането на Румъния във въздушното и морското Шенгенско пространство е важна и полезна стъпка за румънците.
Реакцията на румънския премиер Марчел Чолаку:
„We promised, we did! It’s now official: from March air and sea borders will be abolished and we will be able to issue Schengen visas. After 13 years of failures and humiliations, this government has started a process that is irreversible as of today (December 30). The next year, we will continue our efforts to finalize this process“, wrote the Prime Minister on his official profile on the social network Facebook.
Министърът на вътрешните работи Каталин Предою благодари на всички партньори за решението относно влизането на Румъния в Шенген.
А румънският евродепутат и лидер на партия „Народно движение“ Еуджен Томак изрази надежда, че на следващия Съвет по правосъдие и вътрешни работи ще бъде определена дата и за сухопътното влизане на Румъния в Шенген, защото „това очакват милиони румънски граждани и предприемачи в Румъния“.
БНР