Депутатите спешно гласуваха на първо и второ четене поправки, с които променят въведените по идея на Асен Василев и Денков вече по-високи транзитни такси за преноса на руски газ. Поправката се налага, защото към момента се е оказало, че единственият длъжник е държавното дружество „Булгартрансгаз“. Компанията вече дължи близо 250 млн. лева.
Увеличението на таксата вече предизвика недоволство и в Брюксел. Унгария се оплака в Европейската комисия и изрази съмнения, че страната ни се възползва от монополното си положение, за да увеличава таксите за пренос без да има причина.
Предложението да бъде увеличена таксата за пренос по т.нар. „Балкански поток“ е на Министерството на финансите. Мотивът на ведомството е, че по този начин ще се санкционира Русия. Оказва се обаче, че длъжник в крайна сметка е българска държавна компания, която е трябвало да внесе парите.
„Със сега действащата разпоредба в чл. 5Б се вменява едно непосилно задължение на нашия преносен оператор, а именно той да събира и да е задълженото лице пред митниците да внася средствата свързани с пренос на природен газ с произход Русия“, каза Жечо Станков, ГЕРБ-СДС.
„Нека сметнем 511 000 мегаватчаса по 20 са 10 млн. и нещо на ден и това е твърдият резервиран капацитет, газопреносният оператор ще трябва да вземе с едната ръка от Русия, за да даде на хазната и да даде на Асен Василев, но ако не може да си събере, защото исканията са в разрез с международни договори, то ще продължи да дължи пари, защото е данъчно задължено лице“, коментира Пламена Митова, ИТН.
С новата промяна, с която депутатите се опитват да поправят собствената си грешка, длъжник вече няма да е „Булгартрансгаз“, а парите ще се събират на базата на информация от дружеството към Агенция „Митници“.
Ако поправките не минат Булгартрансгаз ще дължи по 6 милиона лева на ден несъбрани такси.
Източник: БНТ