НОВОПРИЕТИЯТ АНТИКОРУПЦИОНЕН ЗАКОН Е ПРОТИВОКОНСТИТУЦИОНЕН – това е изводът на екипа от правни експерти на сдружението ни.
Затова днес от „Справедливост за България“ входирахме в Президентството искане до Румен Радев за налагане на вето и връщането му за преразглеждане в Народното събрание.
Ако законът не бъде променен, съществува реална опасност да се върнем години назад в борбата си срещу корупцията и отнемането в полза на държавата на незаконно придобито имущество.
Възможно е запори за милиарди левове да отпаднат или бъдат премахвани на избирателен принцип от недобросъвестни чиновници срещу получаването на определена “комисионна” след закриването на КПКОНПИ.
Ето и пълния текст на сигнала, включващ и мотивите към него.

„Уважаеми г-н Президент, пишат сдруженците около Иван Гешев
Обръщаме се към Вас с искане да упражните дадените Ви от Конституцията на Република България правомощия, като наложите вето и върнете за преразглеждане в Народното събрание приетия на второ четене Закон за противодействие на корупцията (рег.№ 49-354-01-62 от 19.09.2023г.).
Мотивите ни за това са следните:
На първо място, приетият от Народното събрание закон противоречи на Конституцията.
Според неговите разпоредби, всеки от тримата членове на новосформираната антикорупционна комисия се избира с мнозинство от 2/3 от народните представители. Това обаче е в разрез с Конституцията на Република България, в която е записано, че Народното събрание приема законите и другите си актове с мнозинство от повече от половината от присъстващите народни представители, освен когато Конституцията изисква наличието на друго мнозинство (чл.81, ал.2).
В същото време никъде в основния закон на страната ни не е уреден нито статута на антикорупционните комисии, нито начина на избор на техните членове, т.е. за новата Антикорупционна комисия очевидно би следвало да важи правилото за избор на нейните членове с обикновено мнозинство, а не приетото от депутатите в петък квалифицирано такова.
На второ място, законът създава опасен прецедент и е първа стъпка към сформирането на полулегална “нравствена полиция”.
Предвижда се създаването на т.нар. “номинационна комисия” – паразитен орган, който изземва правомощия от Народното събрание и е натоварен с дейности, които би следвало да се извършват от него. Очевидно е, че тя има една единствена функция – да отсява удобните от неудобните кандидати и да снеме отговорността за това от парламентарното мнозинство.
Начинът на формирането и правомощията на комисията също будят сериозно безпокойство. От една страна, тя се създава по спорни критерии. Не е ясно по какъв ред формиращите състава ѝ институции ще излъчват своите представители, нито защо са избрани точно тези институции, докато други очевидно са пренебрегнати.
Не по-малко притеснителни са и правомощията на комисията – на практика новосформираният орган може да отхвърли кандидатура излъчена и подкрепена от цяла парламентарна група. Според нас това е недопустимо, тъй като заради прекия си избор от народа, парламентарната група има значително по-висока легитимност от сформираната “на тъмно” и ad hoc номинационна комисия.
Проблемни са и критериите, по които номинационната комисия ще допуска или отхвърля кандидатите. Те са изцяло субективни, защото членовете ѝ ще трябва да се произнасят единствено по изискванията за високи професионални и нравствени качества.
Ние от „Справедливост за България“ намираме за опасна идеята подборът на хората, които ще отговарят за борбата с корупцията в страната ни, да се извършва от анонимни чиновници, събрани на случаен принцип и за малко. На база на досегашния си опит смятаме, че има реална опасност тази лоша практика да се възпроизведе и при избора на други ключови институции в държавата. По същество това е първа крачка към формирането на полулегална “нравствена полиция” в държавата.
На трето място, антикорупционният закон не намалява, а увеличава корупционния риск.
Намираме гръмко обявените законодателни промени за вредни, защото не предлагат реална борба с корупцията и са в разрез с обществения интерес. Те бяха направени набързо, без обществено обсъждане и при липса на задълбочена оценка на въздействието.
Съществува реална опасност вследствие на неадекватните законодателните промени да бъде заличено всичко, което е постигнато в борбата срещу корупцията през последните години.
Най-обезпокоителното обаче е, че липсват достатъчно гаранции, че наложените до момента запори по линия на гражданската конфискация ще бъдат запазени. Напротив, съществува опасност въпросните запори да отпаднат или по-лошо – да бъдат вдигани на избирателен принцип след заплащането на съответната “комисионна”. Това създава условия за корупция в особено големи размери, тъй като към днешна дата стойността на запорираното от КПКОНПИ имущество е в размер на милиарди левове.
На база на горното се обръщаме към Вас с настояване да упражните дадените Ви от Конституцията на Република България правомощия, като наложите вето и върнете за преразглеждане в Народното събрание приетия на второ четене Закон за противодействие на корупцията.“