Кредитна компания или банка ви помоли да предоставите удостоверение за заплата от вашия работодател? Проверете какво е и как трябва да изглежда! Откъде да вземем такъв документ?
В много житейски ситуации може да се наложи да покажете удостоверение за заплата от вашия работодател. Подобна ситуация несъмнено е кандидатстване за заем или паричен заем, но това удостоверение може да се изисква и в други ситуации. Това са например кандидатстване за социална помощ или кандидатстване за място за дете в детската градина. Какво представлява удостоверението за заплата на работодателя и как трябва да изглежда?
Изисква ли се работодателят да издава удостоверение за заплата?
Удостоверение за доходи се издава от работодателя по искане на служителя. Формално издаването на такова удостоверение е знак за добра воля от страна на работодателя – с едно изключение, той не е законово задължен да издава удостоверение за доходи.
Ситуация, при която изискването за издаване на удостоверение за доходи е уредено от закона, е случаят, когато това е документ, необходим за установяване на правото на социалноосигурителни обезщетения и техния размер. В такъв случай това задължение е посочено в разпоредбата на Закона за пенсиите и пенсиите от Фонда за социално осигуряване.
На практика обаче в случай на отказ от страна на работодателя да издаде удостоверение, работникът или служителят има право да го изиска пред съда по труда и действието на работодателя може да се счита за вредно за работника, което вече е забранено по закон.
Как трябва да изглежда удостоверението за заплата на работодателя?
Външният вид и съдържанието на удостоверението за доходи също не са законово регламентирани. Поради тази причина, преди да поискате от работодателя за това, е добре да получите информация за очакванията директно от субекта, който изисква този сертификат от нас.
Почти винаги сертификатът ви за заплата трябва да включва:
• точни данни за работодателя, заедно с адрес, данъчен идентификационен номер и номер за връзка, които позволяват да се провери документът,
• данни за служители с номер PESEL, благодарение на които всички съмнения относно удостоверяването на самоличността ще бъдат разсеяни,
• заеманата длъжност или естеството на извършената работа,
• вида на сключения договор между служителя и работодателя,
• средна брутна заплата. В случай на трудов договор обикновено е достатъчно за последните три месеца; в случай на конкретна задача или договор за мандат може да е необходим период от 6 или 12 месеца.
Източник: refinansirai.com