Машините са обратно в играта за балотажите, но са забранени напълно законно на първия тур от ЦИК. Това е истината за решението на избирателната комисия след игрите с кодовете на разни хакери зам.министри.
Очаква се ЦИК да се произнесе по решението на Върховния административен съд във връзка с машинния вот. Това ще стане до довечера около 20 часа.
Пред БТА председателят на ЦИК Камелия Нейкова заяви, че очаква министърът на електронното управление да информира комисията какви действия ще предприеме по привеждане в съответствие със закона на процедурата, без наличието на която комисията не може да проведе машинно гласуване на втори тур.
Вчерашното решение на ВАС за машините бе представено манипулативно в медиите и бе интерпретирано още по-манипулативно от умните и красивите. Всъщност съда постановява, че ЦИК е действала законно като е спряла машинното гласуване на първи тур. Освен това според съда зам.-министър Михаил Стойнов не е имал право на достъп до кодовете, защото пълномощното му от министъра на електронното управление е нищожно. Добре е да се чете преди да се коментира. Всъщност ВАС връща машините за втория тур, но потвърждава решението на ЦИК за първия. Ето и части от решението:
„не е установено съответствие на устройствата за машинно гласуване по предвидения за това ред и от компетентните органи, което препятства гарантирането на принципите по чл. 3 ИК за прозрачност и сигурност на машинното гласуване. Затова решението на Централната избирателна комисия, в частта за провеждане на изборите за общински съветници и за кметове на 29 октомври 2023г. само с хартиени бюлетини, се явява законосъобразно.“
В случая удостоверяване на съответствието на машините по смисъла на чл. 213а, ал.2 Изборния кодекс е изрична компетентност на министъра на електронното управление ( централен орган на изпълнителната власт съгласно чл. 19, ал.2 от Закона за администрацията, какъвто не е министерството на електронното управление). Такава изрична компетентност на съответния орган не може да бъде делегирана на някой от подчинените му органи – в случая заместник министър. Позоваването на чл.19 ал.2 от Закона за администрацията, посочена като основание за издаване на заповедта за делегиране не може да послужи като правно основание за това. Законът за администрацията е устройствен закон, който не разписва материално-правна компетенност на административните органи, предвидена в специалните закони, какъвто е Закона за електронното управление. Още по-малко делегирането може да става въз основа на устройствен правилник, който е вътрешнослужебен акт.“
Източник: БТА, Гласове