Ново самолети за милиарди вървят и с нови разходи за стотици милиони.
Схемата за захранването с кеш на корпулентните обръчи от строителни фирми в в пълен ход, както прогнозира BNEWS. И двете строителни фирми, които си поделят парите, са разследвани от Европрокуратурата. ГБС са под прицел и се очакват арести заради фалшиви сондажи на Газохранилището в Чирен с европари в обем 200 милиона. Изпълнителният директор на другата фирма Джи Пи груп е с обвинение от Европрокуратурата и се укрива от месеци, за да не бъде арестуван. Разследването е за злоупотреби със стотици милиони при строителството на ЖП линия с европари. Същите строители ще работят в обект на НАТО с най-висока степен на секретност.
Общо четири договора за реконструкция на авиобаза „Граф Игнатиево“ за 234 315 868,44 лв. без ДДС е сключило Министерството на отбраната във връзка с необходимата летищна инфраструктура за самолетите F-16. Това се посочва в писмен отговор на министъра на отбраната Атанас Запрянов на въпрос на депутата от „Продължаваме промяната – Демократична България“ (ПП-ДБ) Ивайло Мирчев. Мирчев иска информация по темата след медийни публикации, че обществени поръчки за авиобаза „Граф Игнатиево“ на стойност 500 млн. лева са били одобрени без проведен конкурс, предава БТА.
От отговора на министър Запрянов, публикуван на сайта на Народното събрание, се припомня, че планът за модернизацията и реконструкцията на авиобаза „Граф Игнатиево“ е бил приет през 2021 година, с цел подготовка на необходимата летищна инфраструктура след сключването на договорите за доставка първо на осем самолета F-16 Block 70 и необходимото въоръжение за тях през 2019 година и впоследствие – на още осем през 2022 година.
В сключените с правителството на САЩ договори е посочено, че наличието на сертифицирана от американската страна инфраструктура е основно изискване за издаване на разрешение за експорт на самолетите и тяхното въоръжение от американското правителство, пише Атанас Запрянов.
От друга страна, липсата на сертифицирана инфраструктура, ще възпрепятства доставката на самолетите и въоръжението им в Република България, като в този случай, страната ни ще трябва да заплаща, допълва министърът на отбраната.
В отговора е записано, че поради различни обективни фактори, настъпили по време на подготовката на необходимата инфраструктура е кумулирано известно закъснение в цялостната подготовка на летище Граф Игнатиево, което е довело до необходимост от предприемане на спешни мерки от страна на Министерство на отбраната за успешното и срочно финализиране на реконструкцията.
Затова са били предприети действия за ускоряване и срочното завършване както на вече стартиралите обекти, така и за ускорено реализиране на останалите не възложени проекти.
На заседание на Съвета на отбраната през септември 2024 г., след анализ е разгледана информация за възможността за възлагане на обществени поръчки в областите отбрана и сигурност по Закона за обществените поръчки (ЗОП) при реализирането на следните обекти, част от инфраструктурата на летище Граф Игнатиево:
1. „1550/Район за оперативна подготовка на самолет F-16 с шестнадесет броя укрития с площадки за маневриране, пътеки за рулиране и обслужващи пътища във военно формирование 28000 – Граф Игнатиево“;
2. Изпълнение на строително-монтажни работи на обект: „1550/Хангар за обслужване и ремонт на самолет F-16 във войскови район 1550 – Граф Игнатиево“;
3. Изпълнение на строително-монтажни работи на обект: „1550/Район за обслужване на въоръжение и боеприпаси във войскови район 1550 – Граф Игнатиево“.
През октомври 2024 година е бил внесен доклад в Министерския съвет, в който са посочени осем дружества въз основа на получена от Държавна агенция „Национална сигурност“ (ДАНС) справка, като сред критериите са притежавани удостоверения за сигурност и проучени като изпълнители на договори с достъп до класифицирана информация, вписване в Централния професионален регистър на строителя за строежи първа категория, първа група и реализиран минимален общ и специфичен оборот за последните три приключили финансови години.
Била е назначена и работна група, след решение на Министерския съвет, която да разгледа, оцени и проведе преговори с подалите оферти участници. Били са изпратени покани до осем дружества, които отговарят на изискванията – „АТ Инженеринг 2000“ ООД, „ГБС-Инфраструктурно строителство“ АД, „Главболгарстрой“ АД, „Електрисити“ ЕООД „ГБС-Пловдив“ АД, „Джи Пи Груп“ АД, „Каро Трейдинг“ ООД и „Минстрой Холдинг“ АД. Единствено от дружество „АТ Инженеринг 2000“ ООД не е постъпил отговор на отправеното запитване.
До седемте дружества, потвърдили наличие на интерес за участие в провежданата процедура, е изпратена покана за подаване на оферта и участие в преговори. В определения в поканата срок в Министерство на отбраната са постъпили оферти от следните дружества – „ГБС-Инфраструктурно строителство“ АД „Електрисити“ ЕООД „Джи Пи Груп“ АД и ДЗЗД „Хангар Ф-16 (обединение между „ГБС-Инфраструктурно строителство“ АД и „Главболгарстрой“ АД.
След оценка на предложенията и преговори с участниците от министъра на отбраната са били сключени договори за строителство въз основа на определения критерий „икономически най-изгодната оферта“.
Така за обект „1550/Район за оперативна подготовка на самолети F-16 с шестнадесет броя укрития с площадки за маневриране, пътеки за рулиране и обслужващи пътища във военно формирование 28000 – Граф Игнатиево“ е сключен договор с „ГБС-Инфраструктурно строителство“ АД на обща стойност с включени 10% непредвидени разходи в размер на 108 432 463,87 лв. без ДДС и със срок за изпълнение 328 дни;
За обект „1550/Хангар за обслужване и ремонт на самолет F-16 във войскови район 1550 – Граф Игнатиево“ е сключен договор с ДЗЗД „Хангар Ф-16 (обединение между „ГБС- Инфраструктурно строителство“ АД и „Главболгарстрой“ АД) на обща стойност с включени 10 % непредвидени разходи в размер на 64 680 000,00 лв. без ДДС и със срок на изпълнение 368 дни;
За обект „1550/Район за обслужване на въоръжение и боеприпаси във войскови район 1550 – Граф Игнатиево“ е сключен договор с „ГБС-Инфраструктурно строителство“ АД на обща стойност с включени 10% непредвидени разходи в размер на 38 834 477,63 лв. без ДДС и със срок на изпълнение 368 дни.
За обект „1550/Хангар за обслужване и ремонт на горивната система на самолет F-16 във войскови район 1550 – Граф Игнатиево“ е сключен договор с „Джи Пи Груп“ АД на обща стойност с включени 3% непредвидени разходи в размер на 22 368 926,94 лв. без ДДС и със срок на изпълнение 330 дни.

Кои са фирмите, получили договорите за обект на НАТО с най-висока степен на секретност?
„Джи Пи Груп“ отново попада под прожекторите, срещу която вървеше наказателно производство – разследваше се дали е замесена чрез свързани с нея консултанти и физически лица в корупционна схема за източване на еврофондове. Делото обаче беше прекратено: След данни за източване на еврофондове и изгаряне на документи: Делото срещу „Джи Пи Груп“ е спряно.
Разследване на „Биволъ“ преди години обърна внимание на „данни за мащабна и всеобхватна корупция в европроекти“, излизащи от „скритото счетоводство на мрежа от консултантски фирми, свързани с големи строителни компании“. Точно по това време разследващият журналист Димитър Стоянов и румънският му колега Атила Биро бяха арестувани край Радомир, докато се опитвали да заснемат как в дупка в полето край с. Егълница, община Ковачевци, се изгарят документи, свързани с разследването по т.нар. „Джи Пи Гейт“. От „Джи Пи Груп“ отрекоха да са изнасяли или горяли каквито и да е документи, като нарекоха случая „манипулация“.
Припомняме, че „Джи Пи Груп“ ремонтираше и ул. „Граф Игнатиев“ в София, като бившият зам.-кмет по транспорта Евгени Крусев беше обвинен, че е облагодетелствал фирмата изпълнител. През април миналата година обаче Крусев успешно осъди прокуратурата за незаконно обвинение. Преди това Върховният касационен съд реши, че той няма вина и не е извършил длъжностно престъпление.
Столична община имаше и договор с „Джи Пи Груп“ АД от 2018 г. за изграждане, възстановяване и обновяване на публични пространства в зона 2 от Централна градска част на София – за 20 113 417 лв. без ДДС. Фирмата попадна във фокуса заради списък с компании, свързани с наложени на Столична община глоби през декември 2023 г.
Името на компанията наскоро беше намесено в разследване на Европрокуратурата за измама, свързана с изграждане на сигнализация по жп отсечка у нас – но не пряко от европрокурорите, а от разследващата медия Bird.bg: Европрокуратурата обвини бивш директор на НКЖИ заради измама с жп отсечката Пловдив – Бургас.
Още през 2019 година Mediapool писа, че консорциум „Плобур“, с водещ партньор „Джи Пи Груп“, печели търга за сигнализацията и телекомуникацията на жп линията Пловдив – Бургас с цена от близо 185 млн. лв. без ДДС. В обединението влизат една от най-големите строителни компании у нас „Джи Пи Груп“ АД, „Мармет“ АД, „Бомбардие Транспортейшън Итали“ АД и „Бомбардие Транспортейшън Полска“ ООД, пише изданието. Впоследствие френската „Алстом“ придобива „Бомбардие“ и е вписана на нейно място, твърди разследващият сайт Bird.bg. Медията писа в началото на декември 2024 г., че изпълнителният директор на „Джи Пи Груп“ Стефан Тотев има призовка да се яви в Офиса на европейските делегирани прокурори.

Повече за участието на ГБС в поръчката за Чирен, която стана обект на тежко антикорупционно разследване от Европрокуратурата, можете да видите тук! И при Чирен, както и при хангарите за Ф-16 става въпрос за по 200 милиона. Явно толкова е мизата за строителите. Разликата е, че този път плаща държавата, а не ЕС, и е гарантирано, че Сарафов ще покрие далаверата.